Marketingové vodcovstvo

Autor: Martin Štuk | 14.12.2015 o 7:44 | (upravené 14.12.2015 o 9:50) Karma článku: 5,06 | Prečítané:  588x

Vo štvrtok 10.12. neskoro v noci priletel špeciál na košické letisko, ktorý priviezol 149 asýrskych kresťanov z Iraku. 

Ženy, deti, muži, mladí ľudia, do kopy asi 25 rodín. Nedostalo sa im žiadneho významného prijatia nato oficiálneho. Premiér, ktorý si na premiestnení kresťanov hovoriacich rečou Ježiša Krista staval predvianočné PR sa na letisku neukázal, ani minister Kaliňák, ktorý vehementne v poslednej dobe razil tézu o tom, že Slovensko prijme iba takých utečencov, ktorých vieme integrovať.

Takže chceme integrovať aspoň takú malú skupinu ľudí preverených SIS-kou ešte pred odchodom z Iraku, teda bezpečných ľudí,ktorých lektori ich začali učiť základy slovenčiny ešte na mieste. Vláda sa dohodla s neziskovou vedenou kňazom Brenkusom a Nitrianska diecéza to posvätila. Rozbehol sa proces prípravy a vytipovalo sa 25 obci, ktoré si mali rozdeliť túto skupinku neislamistov, nedžihádistov, ale veriacich kresťanov. Síce cudzincov, ale hodnotovo a z určitej časti kultúrne blízkych ľudí našej realite.

A tu nastal problém. Cudzinec je cudzinec. Nie je to Slovák a Irak je až podozrivo blízko Indii odkiaľ pochádzajú Rómovia. 

Reakcie občanov natočené vo Výčapoch Opatovciach, ktoré budú asi podobné aj v iných vytipovaných obciach vedia urobiť svoje. Starostovia obcí začali volať premiérovi. A premiér cukol. Obrátil kartu a cudzinci, utečenci pred prenasledovaním nepôjdu do rodín, ale budú integrovaní do našej spoločnosti výhradne cez sieť štátnych zariadení.

Tu sa v celej nahote ukazuje štýl premiérového rozhodovania a tým aj vedenia krajiny. Neplatí to, na čom sa dohodne s partnermi (OZ, Cirkev) platí to, čo diktuje politický marketing. A ten vyhodnotil, že je lepšie stiahnuť týchto cudzincov „hovoriacich jazykom Ježiša Krista“ z očí verejnosti a dať ich nabok.

Problém, nepriateľ a hrdina

Politický marketing funguje na tejto jednoduchej trojčlenke. Je tu nejaký problém a je tu súboj dobra a zla. Hrdina je víťaz.

Predčasnom sme tu mali na scéne premiérov boj s EÚ. Slovensko podalo žalobu proti Komisii. 

Kvóty (povinný mechanizmus) na prerozdelenie utečencov sú problém. Európska komisia stelesňuje zlo a Slovenská vláda (premiér) je hrdina, ktorý zachráni Slovensko. Premiér získal týmto postojom 100 marketingových bodov a sympatie väčšiny politikov a verejnosti. Výsledkom je ešte väčšia uzavretosť až fóbia spoločnosti voči akýmkoľvek prenasledovaným utečencom.

Ako to bolo s asýrskymi kresťanmi?

Pôvodný plán mal ukázať, že chceme a vieme prijať na dobrovoľnej báze nejakých utečencov. Vláda vybrala skupinu, ktorá by znamenala čo najmenšie bezpečnostné riziko a samozrejme čo najväčšiu marketingovú pridanú hodnotu (hovoriaci jazykom Ježišom Krista sa pred Vianocami)

Premiér mal byť samozrejme opäť víťaz s čiastočnou sekundáciou cirkvi (tlačovka s biskupom Judákom) ale utečenci z Iraku nemali byť problém. Nepriateľ mal byť tzv. Islamskí štát, ktorý ich prenasledoval.

Po telefonáte starostov sa situácia zmenila.

Utečenci z Iraku sú problém, Nepriateľ sú dobrovoľníci z OZ Pokoj a dobro a potiažmo cirkev, ktorí sa podľa premiérových slov chceli „nabaliť“ na poskytovaní pomoci s integráciou.  A víťaz je samozrejme opäť premiér, teda štát, ktorý ako chrabrý hrdina zasiahne do tejto chamtivej neprávosti a celý proces integrácie nechá na svojich vznešených pleciach!

Skutočný problém je však xenofóbia v slovenských dedinách a mestách.

Skutočný nepriateľ je Islamský štát a skutočnými hrdinami v tomto konkrétnom prípade sú asýrski utečenci, ktorí to nevzdali, nerezignovali na život a dobrovoľníci, tie rodiny, ktorí sa napriek hroziacej xenofóbii ich susedov rozhodli urobiť odvážne a obetavé gesto.

Keby premiér urobil z asýrskych utečencov a dobrovoľníkov hrdinov bol by správnym lídrom. Naučil by túto spoločnosť dôležitú lekciu.  Premiéri, prezidenti, vedúci, poslanci, pastori, kňazi, učitelia a rodičia majú toto robiť.  Nevyzdvihovať samých seba, ale vyzdvihovať tých, ktorí im boli zverení.

Pýchou človeka v pozícii zodpovednosti má byť pozdvihnutie druhých.

Ako urobiť z premiéra a ostatných dobrého vodcu?

Som presvedčený, že všetci chceme byť lepšími v tom čo robíme. Spätná väzba je to čo v tom procese potrebujeme. Rozumný človek nielen dáva, ale vyhľadáva spätnú väzbu.

Napíšte premiérovi email. Ukážte mu, že sledujete jeho rozhodnutia, ale váš názor je odlišný. Vyjadrite presvedčivo svoj postoj. Premiérovi by pomohlo keby dostal 25 iných telefonátov starostov obcí, ktorí by boli ochotní podstúpiť riziko prijatia týchto kresťanských utečencov vo svojich obciach.

Naše Slovensko potrebuje vidieť príklad toho, že sa niečo, čoho sa obávame, sa dá zvládnuť a že môžeme ako ľudia a krajina ukázať väčšiu mieru veľkodušnosti a prijatia.

http://www.webnoviny.sk/slovensko/clanok/1020662-biskup-judak-vyzval-veriacich-aby-prijali-krestanov-z-iraku/

Využime vianočný čas

Urobme ešte jednu vec. Využime vianočný čas a opýtajme svojich blízkych ako nás oni videli tento rok.

Opýtajme sa, čo by sme mohli robiť ako otec, syn, manžel, manželka, vedúci lepšie.

Som presvedčený, že nás to posunie dopredu :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?