Kotleba? Poďme radšej ďalej!

Autor: Martin Štuk | 10.3.2016 o 7:49 | (upravené 11.3.2016 o 15:02) Karma článku: 5,20 | Prečítané:  1081x

Veľké prekvapenie nad výsledkami ľudovej strany má svoje vysvetlenie a výzvy. Označovať ho za problém a izolovať ho nie je riešením. Je tu nutná konfrontácia prístupov a politík. Ponúkam svojich 6 návrhov.

V prvom rade chcem povedať, že politika nezverejňovania prieskumov, moratórium na prieskumy 2 týždne pred voľbami je veľká hlúposť v krajine, kde sa ľudia rozhodujú na poslednú chvíľu. Takisto vynechávanie nejakej strany z prieskumov v domnení, že to pomôže je krátkozrakosť.

Je to ako keď sa rozhodnete nemerať svojmu dieťaťu teplotu pri chorobe, aby ste sa zbytočne nestresovali.

Počas  záverečných predvolebných debát sledujúc snahu stále sa zameriavať na premiéra Fica mi preletela hlavou myšlienka, že zatiaľ, čo tu z pána Fica robíme terč, prekĺzne do parlamentu v tichosti pán Kotleba. Prekĺzol.

Problémom Slovenskej politiky je, že stále hľadá nejakého nepriateľa. Ako keby sme my Slováci museli mať potrebu personifikovať problém namiesto hľadania riešení. Zhmotnený problém potom ohovoríme, o nadávame, zlynčujeme a nakoniec nejak odstránime vo vedomí, že sme tým poriešili podstatu problému.

Je Kotleba problém? A keď ho časom odstránime, poriešime jadro problému?

Média a prezident pokladajú Kotlebu za pravicového extrémistu, fašistu. Nesúhlasím s tým, že sa Kotleba takto javí. Kotleba sa „rebrandoval“, vystupuje ako ľudák, alebo ak chcete všeľudovec. Chce rásť v parlamente a dosiahnuť časom aj 20 percent. Neupieram mu jeho snahy. Vadí mi jeho spôsob ovládnutia strany a posolstvo, ktoré šíri. Použil už založenú stranu milovníkov vína, premenoval ju na Ľudovú stranu Naše Slovensko. Získal podporu ľudí cez cielenú prácu v teréne a Facebook. A dostal túto stranu do parlamentu. To čo si pán Kotleba myslí o židoch a cigáňoch ustúpilo do pozadia, ponúkol ľudom inú tému, ktorá má ambíciu definovať identitu Slováka. Je to téma národnej hrdosti, a sebestačnosti a téma patriotizmu šmrcnutého náboženským katolicizmom.

Kotleba sa snaží presvedčiť voličov, že šťastie spočíva v tom, že ak budeme sebestační, nebudeme potrebovať nikoho. Ani NATO, ani EÚ ani cudzie investície ani zahraničné potraviny. Chce budovať hrdosť v Slovákoch - preto má v názve „Naše Slovensko“ Snaží sa vštepiť svojim voličom, že nás ohrozujú tí okolo. Pokúša sa ich presvedčiť, že keď chceme byť úspešní, tak sa ich musíme zbaviť. Nie náhodou jeho volebné heslá zneli „ Zbavíme Slovensko, parazitov...zlodejov v kravatách“

Starý príbeh toho ako sme my Slováci utláčaní a manipulovaní tými druhými opäť ožil. Naposledy sme to zažili pri Mečiarovi a Čechoch, ktorí nás akože zneužívali. Každý z nás je hrdý keď sa mu niečo podarí. Sme hrdí, keď sa niečo podarí našej krajine to je všetko v poriadku. Som však presvedčený, že pravý úspech spočíva v presadení sa voči  konkurencii tých druhých. Kotleba však tvrdí, že najlepšie rožky v obchode budú tie slovenské, keď budú jediné.

Zdravé sebavedomie je poznať svoje obdarovanie, talent, či kvality a presadiť sa s nimi.

 

V segmente 18-22 rokov je LŠ-Naše Slovensko víťazom volieb (zdroj: exit pool). To svedčí, že tu máme generáciu mladých nesebavedomých ľudí. Sebavedomie v mladých ľuďoch majú pestovať rodičia a učitelia. Podľa štatistík máme vysokú mieru rozvodovosti, nekompletných rodín, nestabilných rodín, rodín založených kohabitáciou a nie manželstvom. To hovorí o roztrieštenom sociálnom modeli slovenskej rodiny. Chýbajú nám správne autority. Hlavne otcovská autorita. Veľa mladých žije vo vzbure, pretože rodičia nevedia úplne identifikovať ich potreby po sebarealizácii. Rodičia sú veľmi preťažení prácou a málo komunikujú s deťmi. Mladí si pripadajú, že sa nevedia presadiť. Okolité prostredie pokladajú za ohrozenie a nie príležitosť ukázať, čo v nich je. To mám z vlastnej skúsenosti terénneho pracovníka s mládežou z rokov 2009 až 2013, www.stream.eu.sk . Vyrástla nám tu celá jedna generácia málo sebavedomých mladých ľudí. ( V Bratislave ani nie, tam je sebavedomia až dosť :-)

Návrhy ako zmeniť tento trend

1. Ako spoločnosť  sa urgentne zamerať na segment 10 -14 ročných ľudí. Je to čas kedy si tieto decká vytvárajú názor na seba, okolie, spoločnosť a svet. Pracovníci s mládežou, učitelia a vychovávatelia, pastori, kňazi potrebujú našu podporu. Treba zmeniť zákon o financovaní CVČ. Zaviesť jednoduché grantové schémy štátnej podpory projektov. Či už cez centrálnu vládu, alebo cez samosprávu. Potrebujeme programy zamerané na rozvoj potenciálu a zručností tínedžerov.

2. Investovať do školstva a vytvárať novú koncepciu školstva. Školstvo potrebuje dialóg medzi učiteľom a žiakom. Veľmi málo alebo skoro vôbec neučíme naše deti na úrovni stredného školstva kriticky myslieť a komunikovať svoje názory. V triede je to často len jednostranná komunikácia učiteľ na žiaka. Vydávajú sa len povely a hodnotia sa vedomosti a nekonfrontujú sa názory. Školstvo má pomáhať rodičom vychovať osobnosti nielen sprostredkovávať vedomosti.

3. Vysoké školstvo by malo vychovávať nielen odborníkov na nejakú oblasť, ale budúcich lídrov jednotlivých segmentov spoločnosti. Viacej prospechových štipendií, či bezúročných pôžičiek pre študentov spôsobí, že budú namiesto nočných brigád v Kauflande vytvárať Think-tanky, robiť diskusné večery, či organizovať konferencie (príklad projektu Globsec je fenomenálny)

4. Rómska komunita je zaznávaná časť obyvateľstva. Drieme v nej však veľký potenciál. Ten kto ho tam vidí, vie ho aj vydolovať. Vážne treba začať s cielenou terénnou prácou a budovaním komunitných centier. Ten komu sa podarí posunúť Rómov na Slovensku na vyššiu sociálnu a vzdelanostnú úroveň, odstráni veľkú časť chudoby a zoberie vietor xenofóbnym názorom a postojom. Možno sa vám to nezdá, ale na východnom Slovensku za posledných 5 rokov vzniklo niekoľko skvelých centier, kde Rómovia prechádzajú zmenou.

5. Ministerstvo vnútra by malo zmeniť predpis pri registrácií a premenovaní politických strán. Nepokladám za prijateľné, aby si niekto „kúpil“ stranu tesne pred voľbami ako pán Kollár alebo ju ovládol, premenoval ako pán Kotleba. Strana by mala vzniknúť registráciou a nie preberaním. Tiež sa mi zdá nevhodné, aby strana niesla meno zakladateľa.  Prichádza potom k zbytočnému personifikovaniu „vodcu“ či „podnikateľa“ vytvára sa takto obraz určitého hrdinu, títo  získajú stotisíc krúžkov a za nimi dlho, dlho nič. Politická strana má byť korporatívnou demokratickou entitou a nie vodcovským podnikom

6. Politické strany sa musia zamerať na prítomnosť v regiónoch. Štrukturálne a hlavne aktivitami. Musia sa spojiť s partnermi z neziskového priestoru a realizovať rôzne podporené a edukačné programy. Varenie gulášov a párok, rozdávanie balónikov a pod. nebude stačiť. Prítomnosť medzi ľuďmi, zbieranie podnetov, či kritiky sprostredkuje tak potrebnú spätnú väzbu. Veľmi potrebné bude angažovať sociológov, a sociálnych pracovníkov do tvorby politík a programov politických strán. Totiž v klasickej pravicovej strane nájdete až príliš veľa podnikateľov, ekonómov, právnikov, či aktivistov.

Kotleba nie je problém, je to výzva. Fenomén úspechu Ľudovej strany Naše Slovensko je výzvou pre politiku, učiteľov a sociológov. Našim spoločným cieľom ako spoločnosti by mali byť sebavedomí a úspešní mladí ľudia, ktorí budú hrdí na svoj národ. Naša krajina potrebuje kvalitatívny skok a to nepôjde bez nového líderstva a odvahy k zmenám. Potrebujeme sa presadiť, byť aktívni a nie izolovať sa. Netreba sa báť. Treba makať.

 

 

 

 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?